1. Hem
  2. ...
  3. Pressreleaser
  4. Daniel Yu tilldelas Price of Wales Young Sustainability Entrepreneur-priset

Daniel Yu tilldelas Price of Wales Young Sustainability Entrepreneur-priset

London, 28 januari, 2015: Daniel Yu, 21, grundare av Reliefwatch - en enkel mjukvara som hjälper läkarmottagningar i utvecklingsländer att digitalisera och hantera lagerinventeringar för att förbättra patientvården, tilldelades igår kväll Prince of Wales-priset vid en prestigefylld prisceremoni med efterföljande middag på The Guildhall i London. Priset är det finaste av alla inom Unilever Sustainable Living Young Entrepreneurs Awards, och utdelas i samarbete med University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL).

Middagen anordnades för att fira tioårsjubileet av Prince of Wales’s Corporate Leaders Group (CLG). Här samlades dagens och framtidens ledare för att diskutera hur vi kan fortsätta att minska våra koldioxidutsläpp.

Priset tillägnas unga entreprenörer (upp till 30 år) som har utvecklat en produkt, tjänst eller applikation som bidrar till mer hållbara livsvillkor.

816 entreprenörer från 88 länder lämnade in sina bidrag på Ashoka Changemakers-plattformen, en aktionsgrupp som förenar samhällsentreprenörer från hela världen och utgör ett forum för idéutbyten. Vinnaren valdes från en kortlista av sju finalister efter en krävande intervjuprocess och ett intensivt uppstartningsprogram som förberedde finalisterna inför den slutliga pitchen. Daniel har bland annat tilldelats 50 000 euro och kommer under hela 2015 att stöttas genom ett skräddarsytt mentorsprogram framtaget av Cambridge Universitys Institute for Sustainability Leadership samt Unilever-experter. Utöver mentorskapet och annan form av stöd får de sex finalisterna en kontantsumma på 10 000 euro var.

Med Sustainable Living Young Entrepreneurs Awards stödjer Unilever och Cambridge Universitys Institute for Sustainability Leadership unga personer som vill utveckla och bidra med effektiva och hållbara affärslösningar.

Unilevers VD Paul Polman sa: ”Jag är glad över det intresse den andra omgången av vårt prisutdelningsprogram har väckt, och är väldigt imponerad av Daniel och alla andra inspirerande ungdomar som har tagit fantastiska initiativ som vi nu har möjlighet att stödja.

”Regeringar och företag kan inte tackla världens största hållbarhetsutmaningar på egen hand. Vi måste hjälpa den enskilda individen att agera - unga män och kvinnor som ser behovet av förändring och som vill vara med och göra skillnad.

“Det är därför vi startade Sustainable Living Young Entrepreneur Awards tillsammans med CISL: för att hjälpa unga människor att få tillgång till välbehövd hjälp och support för att kunna omvandla smarta idéer till praktiska och skalbara lösningar.”

Polly Courtice, chef för Cambridge Universitys Institute for Sustainable Leadership (CISL) sade: ”Grattis till vinnaren av Prince of Wales-priset och till våra finalister – samtliga stora inspirationskällor och ledare. Från innovativa distribueringsnätverk för sollampor och miljövänliga spisar till mobilaapplikationer med goda råd till jordbrukare och sjukvård. CISL ser fram emot att samarbeta med er under de kommande åren för att hjälpa er att utveckla era prisbelönta idéer.”

”Under ett helt decennium har CISL förenat europeiska företagsledare via The Prince of Wales’s Corporate Leaders Group, med syftet att samarbeta med nationella och internationella beslutsfattare för att tillsammans skapa en mer hållbar miljö. Samarbetet i sig är nyckeln till en grön tillväxt som kommer att stärka våra ekonomier i framtiden.”

Finalisterna är:

  • David Opio, Ensibuuko: En mobil- och webbapplikation som integrerar SMS med mobila pengatjänster för att hantera besparingar och ge lån till småbrukare i Uganda
  • Jackie Stenson, Essmart: Hjälper människor på Indiens landsbygd att få tillgång till livsförbättrande produkter som sollampor och vattenrenare som inte drivs med elektricitet.
  • Alloysius Attah, Farmerline: Ett verktyg för mobil kommunikation som erbjuder agronomisk rådgivning och väderleksutsikter genom att skicka röstmeddelanden på lokala språk till småbrukare i Ghana.
  • Katerina Kimmorley, Pollinate Energy: Bildar nätverk av mikroentreprenörer som distribuerar hållbara tekniker (som sollampor och miljövänliga spisar) med hjälp av betalningsplaner för Indiens fattiga landsbygdsbefolkning
  • Charles Batte, Tree Adoption Uganda: Hjälper unga entreprenörer att sätta upp sina egna verksamheter genom att erbjuda mentorskap och utbildning som finansieras via försäljningen av träd som planterats av entreprenörerna själva, och som sedan säljs vidare till företag som vill minska sina koldioxidutsläpp.
  • Mark Boots, VOTO Mobile: En röststyrd mobil plattform som hjälper världens fattigaste befolkning att ge feedback till olika organisationer som påverkar deras tillvaro.

Om Unilever

Unilever är en av världens ledande leverantörer av produkter för näringsrik mat, hygien och personlig omsorg. Företaget driver försäljning i över 190 länder och har två miljarder kunder dagligen. Företaget har 174 000 anställda och hade år 2014 en försäljning på 48,4 miljarder euro. Över hälften av verksamheten drivs på utvecklingsmarknader och nya marknader (57 % 2014). Produktportföljen omfattar Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s ice cream, Marmite, Magnum och Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) strävar efter att dubbla storleken på verksamheten samtidigt som man fortsätter att minska det ekologiska fotavtrycket och bidrar till en positiv samhällspåverkan. Detta innebär att USLP är det strategiska svaret på de utmaningar som företag som agerar i en osäker och skiftande värld möter. De tre målen är: Att hjälpa över en miljard människor att aktivt förbättra sin hälsa och sitt välmående. Att minska miljöpåverkan. Att förbättra livsvillkoren för miljontals människor före 2020. Genom att stötta de här målen har företaget identifierat nio åtaganden med sociala, miljömässiga och ekonomiska delmål.

För mer information om Unilever Sustainable Living Plan, gå till: www.unilever.com/sustainable-living/

Unilever rankades som nummer ett inom sin sektor 2014 på Dow Jones Sustainability Index. På FTSE4Good Index Series fick de högsta miljöpoäng (5) vilket gjorde att de upptogs på FTSE4Good Environmental Leaders Europe 40 Index. År 2014 hamnade de för fjärde året i rad överst på listan över Global Corporate Sustainability Leaders i GlobeScan/SustainAbilitys årliga undersökning. År 2014 var Unilever en av de tre mest attraktiva arbetsgivarna på LinkedIn inom samtliga branscher. De är även LinkedIns mest attraktiva FMCG-arbetgsivare i världen.

För mer information om Unilever och dess varumärken, besök www.unilever.com

Om University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL):

University of Cambridge Institute for Sustainability Leadership (CISL) förenar företag, regeringar och specialister i sökandet efter lösningar på viktiga hållbarhetsutmaningar. Med hjälp av Cambridge Universitys breda kompetens kan CISL fördjupa ledares insikter och förståelse via exekutiva program, bygga ett djupt strategiskt engagemang med olika företag och skapa möjligheter för samarbeten och aktioner via sina företagsplattformer.

Under över 25 år har CISL utvecklat ett ledande nätverk med över 5 000 medlemmar från ledande globala organisationer och ett expertteam av branschkollegor, delägare och medarbetare. HRH The Prince of Wales är mecenat CISL och har inspirerat och stöttat många av institutets initiativ.

För mer information om CISL, besök www.cisl.cam.ac.uk

Om The Prince of Wales’s Corporate Leaders Group (CLG):

The Prince of Wales’s Corporate Leaders Group (CLG) är en speciellt utvald grupp europeiska företagsledare som samarbetar under Prince of Wales, med stöd av Cambridge Institute for Sustainability Leadership, för att hitta och dria olika lösningar på klimatförändringarna gentemot beslutsfattare och branschkollegor på högsta nivå. Både inom EU och globalt. Unilever är medlem i CLG.

För mer information om CLG, besök http://www.cisl.cam.ac.uk/clg

Om Ashoka Changemakers:

Ashoka Changemakers är en aktionsgrupp som sammanför samhällsentreprenörer över hela världen och ger dem möjlighet att utbyta idéer, inspirera och stötta varandra. Via onlinetävlingar och öppna processer är Changemakers.com ett av världens starkaste forum med syftet att lansera, diskutera och skapa nya idéer för att lösa några av världens mest akuta samhällsproblem. Changemakers bygger på Ashokas tre decennier långa historik och övertygelse om att alla kan bli en Changemaker.

För mer information om Ashoka Changemakers-plattformen, besök www.changemakers.com

Sweden

Sandhya Forselius
Unilever Sverige
Box 1056
171 22 Solna

+46 (0) 8 619 95 00
sandhya.forselius@unilever.com

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan