4. Världsnaturfonden och Unilever inspirerar till att skydda en miljon träd

Världsnaturfonden och Unilever inspirerar till att skydda en miljon träd

Världsnaturfonden och Unilever meddelar att man inleder ett samarbete för att inspirera konsumenterna i kampen mot skogsskövlingen som är en av de största orsakerna till de klimatförändringar som vi ser idag. Målet är att rädda en miljon träd.

Samarbetet mellan världens ledande naturvårdsorganisation och det globala konsumentvaruföretaget kommer att öka medvetenheten bland människor om hur viktiga skogarna är och vilka hot våra skogar står inför. Varje år försvinner skog som motsvarar ett helt England och upp till en femtedel av de globala utsläppen av växthusgaser beror på skogsskövling och skogsförstörelse. Världens ledare kommer att träffas i Paris i december för FN:s klimatförhandlingar och den här kampanjen syftar till att engagera konsumenterna och ge dem möjlighet att höja sina röster och göra skillnad.

Unilever och Världsnaturfonden kommer att rädda en miljon träd genom att stödja skogsskyddsprogrammen i Brasilien och Indonesien. Dessa två länder har historiskt sett haft den största skogsskövlingen, men har fortfarande några av de största skogsområdena på vår jord.

Marco Lambertini, generaldirektör för Världsnaturfonden, berättar: "Det här samarbetet med Unilever är en möjlighet att engagera miljontals konsumenter och ge dem inspiration att förändra sin livsstil - till fördel för både skogarna och klimatet. Världsnaturfondens relation till Unilever går tillbaka till 1990-talet när vi arbetade tillsammans för att bilda Marine Stewardship Council. Sedan dess har Unilever varit det ledande företaget när det gäller insatser för vår planet. Vi hoppas att andra kommer att inspireras och följa efter."

Paul Polman, VD för Unilever, berättar: "Att stoppa skogsskövlingen är mycket viktigt för att komma till rätta med klimatförändringarna. Skogen är näst efter haven det största globala lagret för kol och i skogen finns 80 procent av jordens biologiska mångfald. Vi som företag måste arbeta på ett hållbart sätt och vidta åtgärder för att hjälpa konsumenterna att leva miljövänligt. Det är en moralisk skyldighet och avgörande för vår verksamhet om vi ska kunna överleva på lång sikt. Vi är glada över samarbetet med Världsnaturfonden där vi samlar ett allt större antal människor som vill bekämpa skogsskövlingen."

Från och med idag kommer konsumenterna att kunna visa sitt stöd på https://brightfuture.unilever.com(Link opens in a new window).Under augusti 2015 kommer en social mediekampanj att lanseras i Storbritannien, Brasilien, Indonesien och USA för att engagera konsumenterna i kampen mot skogsskövlingen.

Världsnaturfonden: Rebecca Pain

rpain@wwf.org.uk

Telefon: +44 (0)1483 412303

Mobiltelefon: +44 (0)7971 149666

Unilever: Helen Dodd

Helen.Dodd@unilever.com

Telefon: +44 (0) 20 7822 6404

Mobiltelefon: +44 (0) 7920 25

Bakgrundsinformation:

Världsnaturfonden är en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer med mer än fem miljoner medlemmar och med ett globalt nätverk som har verksamhet i över hundra länder. Genom vårt engagemang med allmänheten, företag och myndigheter fokuserar vi på att skydda naturen och skapa lösningar för de allvarligaste miljöproblemen på vår planet. Mer information om vad vi gör nu och vad vi har gjort tidigare finns på:wwf.org.uk.(Link opens in a new window)

Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och man når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 172 000 anställda och omsatte 48,4 miljarder euro under 2014. Över hälften (57 %) av bolagets verksamhet har påverkan på utvecklingsländer och tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Persil, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum och Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:

Se till att tillväxt inte leder till negativa effekter på miljön.

Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och välbefinnande.

Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020. Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2014 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2015 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2015 rankades företaget som det mest hållbara mat och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard.

Unilever finns med i Linkedins Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna.