Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Pressreleaser
  4. Den växande klimatsmarta trenden ”FLEXITERIAN”

Den växande klimatsmarta trenden ”FLEXITERIAN”

1 av 3 konsumenter i Europa minskar på kött till förmån för vegetarisk kost

  • Undersökningar visar att köttfria dag ökar i popularitet men många saknar inspiration att laga vegetariska måltider
  • Unilever och European Vegetarian Union har nu ingått ett helt nytt partnerskap V –Märkningen i syfte att främja denna trend

En tredjedel av alla konsumenter i Europa uppger att de aktivt försöker minska mängden kött de äter genom att införa ”köttfria” dagar varje vecka.1 I Tyskland uppger 3 av 10 att de nu inkluderar en köttfri dag varje vecka.2

Att vara Flexiterian är en stark trend också i Sverige som i övriga Norden, särskilt bland yngre generationerna (Millennials och Babyboomers) och siffror visar att köttkonsumtionen i Sverige börjar stabilisera sig efter flera års uppgång. Hela 24% av konsumenterna väljer att minska på köttet till förmån för vegetariska rätter eller alternativa ”kötträtter”.3

Trots denna växande entusiasm för en mer mångsidig diet där sammansättningen går mot ökad mängd vegetarisk kost och mindre mängd kött uppger många konsumenter att de har svårt arr hitta inspiration till nya rätter, idéer för recept att skapa en smakrik och varierad måltid.4

Nu har Unilever ingått ett alldeles unikt partnerskap med European Vegetarian Union (EVU) för att underlätta och inspirera alla de konsumenter som vill skära nedan på mängden kött men fortfarande vill äta både gott och varierat.

Pablo Perversi, Vice President, Unilever Foods Europe, säger “Även om inte alla helt väljer att helt utesluta kött, så väljer många konsumenter i Europa att öka mängden vegetariskt i sin kost, oavsett om detta beror på hälsoskäl, etiska eller miljömässiga argument, ser Unilever den trenden som positiv. Unilever är det första konsumentföretaget att ingå ett samarbete med EVU och därmed bidra till konsumenternas efterfrågan genom att hjälpa dem välja rätt produkter för en vegetarisk måltid.

Samarbetet med EVU innebär att Unilever kan erbjuda konsumenterna en enhetlig märkning för vegetarisk standard över alla de produktgrupper vi producerar och marknadsför. Vi kommer därutöver genomgå vissa förändringar i recepten för våra vegetariska/vegan produkter så i slutet av 2017 kommer nära 500 produkter tydligt bära EVU’s V-Label på förpackningarna.

Många av Unilevers varumärken kommer att förmedla vegetariska recept och matinspiration både i butik och via olika sociala medier och forum så att konsumenter kan få god och varierad vegetarisk kost utan att behöva kompromissa med smak, näring eller känslan av hemlagade måltider.

EVUs talesperson Floris de Grad säger ”att detta är en milstolpe för EVU. Det är första gången vi haft möjlighet att sluta avtal med ett företag som tänker märka så många av sina produkter med V-märkningen. Det är också goda nyheter för de många konsumenter som försöker minska intaget av kött i sin, det förenklar oerhört att endast behöva titta om V-märkningen är på förpackningen på Unilevers produkter och de kan därmed också lita till att produkten lever upp till EVUs strikta kriterier för vegetarisk kost”.

Unilever äger ett antal välkända och omtyckta varumärken däribland Knorr, Flora och Milda. Samarbetet med EVU är en direkt förlängning av Unilevers hållbarhetsplan där vi åtagit oss att möta fler konsumenters önskemål samtidigt som vi minskar vår miljöpåverkan. När det kommer till livsmedel innebär detta även att vi aktivt stödjer en bra djurhållning, vi förespråkar en balanserad kost med ökad andel vegetariska inslag vid måltiden via våra varumärken, produkter och recept.

1Source: Mintel, 2016

2Source: Mintel, 2016

3Kantar, Sifo 2016

4Source: Unilever Customer Research Data

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan