Stockholm 7 juni – 2016
Att maten vi handlar ska smaka bra när vi äter är en nyckelfaktor. Hela 66 % av konsumenterna uppger att hållbart odlade grönsaker smakar bättre – det framkommer från en ny europeisk undersökning om konsumenters attityder kring livsmedel och ingredienser som framställts på ett hållbart sätt.
Undersökningen som omfattar fler än 12 000 konsumenter från sex länder i Europa (Frankrike, Polen, Tyskland, Spanien, Holland och Storbritannien) genomfördes av Knorr, ett av världens största livsmedelsvarumärken. Konsumenterna fick besvara frågor om hur de ser på att tillaga, äta och använda ingredienser som odlas på ett hållbart sätt.
Knorr är övertygande om att ett hållbart jordbruk är en värdefull faktor både för konsumenter och för miljön för att säkerställa kvalitet och kvantitet för en global och hållbar livsmedelsproduktion.
Ida Whalfledt från Knorr menar att det är uppmuntrande att se att allt fler konsumenter upplever värdet av livsmedel som producerats hållbart och att de också kan känna smakskillnaden som något positivt.
Vi är ledande inom segmentet att framställa livsmedel som innehåller hållbart odlade ingredienser genom att 92 % av våra mest använda grönsaker och örter kommer från just hållbara jordbruk. Vi märker förpackningarna med ”odlat hållbart” för att underlätta för konsumenten att göra bra val när de handlar, fortsätter Ida Wahlfeldt.
Undersökningen visar på ett skifte för en marknadsdriven process mot en hållbar livsmedelsproduktion.
Knorr möter utmaningar för framtida livsmedelframställning
Dagens klimatrelaterade utmaningar, marknadsosäkerhet och skiftande råvarupriser innebär att det är viktigare än någonsin att säkerställa en hållbar livsmedelsproduktion.
Knorr arbetar proaktivt med att ge stöd tilljordbrukare bland annat genom att erbjuda upp till en miljon euro för investeringar avsedda att upprätthålla hållbara metoder och förbli en bra leverantör till Knorr. Exempel på investeringar kan vara analysverktyg för att mäta vattennivåer i jorden eller bevattningssystem.
Genom den här typen av instrument kan jordbrukare anpassa bevattning efter de grödor som odlas och därmed också kunna skörda växterna när de smakar som bäst och är som mest näringsriktiga – och samtidigt kunna minska vattenmängden generellt. Detta är av betydelse eftersom 70 % av jordens ytvatten används vid jordbruk. Vatten är inte bara en resurs att skydda utan har och också en viktig inverkan på de råvaror vi odlar, över- eller undervattning kan vara avgörande för en god skörd.
För mer info.
Konstantin Bark
T +49 173 633 1946
E: konstantin.bark@unilever.com
Om Unilever
Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och man når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 169 000 anställda och omsatte 53,3 miljarder euro under 2015. Över hälften (58%) av bolagets verksamhet har påverkan i utvecklingsländer och på tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Via, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, GB, Ben & Jerry’s, Milda, Flora, Magnum och Axe.
Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:
- Se till att tillväxt inte leder till negativa effekter på miljön.
- Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande.
- Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020.
Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2015 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2015 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2016 rankades företaget som det mest hållbara mat- och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard för andra året i följd.
Unilever finns med i Linkedins Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna.
För mer information om Unilever och dess varumärken, besök www.unilever.com. Mer information om USLP finns här: www.unilever.com/sustainable-living/