Blueair grundades 1996 i Stockholm och omsatte 106 miljoner amerikanska dollar 2015. Bolaget är en ledande aktör inom premiumsegmentet av luftrenare på marknader som Kina, USA, Japan, Sydkorea och Indien. Förvärvet kommer att komplettera Unilevers nuvarande vattenreningsverksamhet ytterligare.
– Vi är väldigt glada över att addera Blueair till vår portfölj. Blueairs varumärke och produkter är välkända och representerar enastående kvalitet och design, såväl som överlägsen kapacitet och prestanda. Blueair grundades utifrån en önskan om att göra gott för samhället, en önskna som delas av Unilever, säger Nitin Paranjpe, chef för Unilevers affärsområde Home Care.
Blueairs produkter säljs i över 60 länder och verksamheten har växt kraftigt de senaste åren då efterfrågan på luftrening har ökat när konsumenter har blivit mer medvetna om hälsorisker kopplade till dålig luftkvalitet. Blueairs produkter rensar luften på upp till 99,97 procent av alla föroreningar, inklusive farliga sotpartiklar, allergener och virus.
– Blueair startade för 20 år sedan med missionen att starta en revolution för ren luft genom att erbjuda människor världens bästa luftrenare, säger Blueairs grundare Bengt Rittri, som anser att ren luft är en mänsklig rättighet, och fortsätter:
– Denna mission fortsätter att vara kärnan i Blueairs värderingar. Vi arbetar ständigt med att förbättra människors hälsa och välbefinnande i en värld där WHO säger att luftföroreningarna utomhus har ökat kontinuerligt de senaste åren. Idag utsätts miljarder människor för farlig luft.
Vi säger ja till att gå samman med Unilever - ett av de företag i världen som är mest beundrade vad gäller hållbarhetsarbete – för att hjälpa Blueair ta nästa steg för att hjälpa fler människor att skapa säkra inomhusmiljöer för sig själva, sina nära och kära, sina kollegor och kunder. Unilever är den bästa tänkbara partnern för att hjälpa Blueair att snabbare fullgöra vår mission att hjälpa människor till hälsofördelarna med att andas ren luft.
Villkoren för affären har inte offentliggjorts. Transaktionen är föremål för sedvanliga regelverk och andra godkännanden.
För mer information, vänligen kontakta:
Unilever: Louise Phillips, louise.phillips@unilever.com, +44 7825 049151
Blueair: David Noble, david.noble@blueair.se, +44 7785 302694
Om Unilever
Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 169 000 anställda och omsatte 53,3 miljarder euro under 2015. Över hälften (58%) av bolagets verksamhet har påverkan i utvecklingsländer och på tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Via, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, GB, Ben & Jerry’s, Milda, Flora, Magnum och Axe.
Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:
- Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande.
- Halvera våra produkters inverkan på miljön senast 2030
- Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020.
Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2015 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2015 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2016 rankades företaget som det mest hållbara mat- och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard för andra året i följd. Unilever finns med i Linkedins Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna. För mer information om Unilever och dess varumärken, besök www.unilever.com.
Om Blueair
Sedan starten 1996 i Stockholm har Blueair tillverkat, utvecklat och kommersialiserat prisvinnande luftreningsprodukter- och tekniker för inomhusbruk för konsumenter och företag. Blueairs produkter säljs på 62 marknader runt om i världen. Luftrenarna är designade för att förbättra människors hälsa och välmående genom att avlägsna luftburna allergener, astmatriggande partiklar, virus, bakterier virus, bakterier och andra föroreningar i människors hem, arbetsplatser och fritidsmiljöer. www.blueair.com
Cautionary statement
Cautionary Statement/Safe Harbour:
This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever group (the "Group"). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.
Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements.
Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are:
Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high ethical standards; and failure to comply with laws and regulations, including tax laws.
These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement.
Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based.
Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Group's Annual Report on Form 20-F for the year ended 31 December 2015 and the Annual Report and Accounts 2015.