1. Hem
  2. ...
  3. Pressreleaser
  4. Unilever har skapat en god balans mellan kvinnor och män

Unilever har skapat en god balans mellan kvinnor och män

Idag innehas tre poster i ledningsgruppen och 44 % av alla chefsjobb av kvinnor.

Stockholm, 8 mars 2016. I början av 2016 kunde Unilever rapportera om stora framsteg inom mångfald och jämlikhet mellan könen. Företaget har inte bara sina kvinnliga konsumenter att tacka för över 70 procent av försäljningen, över hälften av bolagsstyrelsen och tre platser i ledningsgruppen innehas idag av kvinnor. Globalt innehas 44 procent av alla chefsjobb av kvinnor, vilket innebär en ökning på 38 procent under de senaste fem åren. Informationen hittas i Unilevers aktuella ”Report on Diversity & Inclusion” som publicerades i samband med den Internationella kvinnodagen 8 mars.

Vårat arbete med att utse fler kvinnor på ledande positioner har verkligen visat sig ge lön för mödan. Inte bara vad gäller att behålla personal och öka konkurrensförmågan men även vad gäller våra finansiella resultat och hur ett team samarbetar”, säger Jens Voldmester, Managing Director för Unilever i Sverige. Forskning visar även att en ökad jämställdhet ger direkt inverkan på ett företags helhetsresultat; när tre av tio poster i en ledningsgrupp innehas av kvinnor uppvisas mätbara förbättrade resultat. Ett företag som leds av kvinnor utvecklas i snitt 28 procent bättre än marknaden i övrigt.

Unilever stödjer aktivt lika möjligheter och innovativa jobbfördelningsmodeller. Just nu innehar 56,7 procent av de kvinnliga medarbetarna på en chefsposition eller över i Sverige. Den här jobbmodellen, som grundar sig på flexibla tider, erbjuder stora fördelar för både män och kvinnor, speciellt när de befinner sig mitt uppe i småbarns- och familjelivet. Med hjälp av regelbundna nätverksträffar kan anställda som befinner sig på föräldraledighet behålla sin kontakt med företaget och även uttrycka önskemål och delta i framtida planeringsarbete. Företaget kan dra fördel av ett bredare kunskapsspektrum, olika personligheter och dubbelt så mycket kreativitet.

Unilevers strategi för en ökad mångfald innefattar flertalet positiva aspekter; från en inkluderande företagskultur och en jämn könsfördelning till en hög grad av variation av medarbetares ålder, ursprung, fysiska förmåga och sexuella läggning. Unilever stödjer även #HeForShe, en global solidaritetskampanj (med stöd av ”UN Women”) med övertygelsen om att både män och kvinnor aktivt måste sträva efter jämlikhet. I Unilevers Sustainable Living Plan vill företaget även förbättra möjligheterna för kvinnor och deras tillgång till kunskap och utbildning.

1Källor: The B Team and Virgin Unite, Diversity: bringing the business case to life, January 2015. / Forbes.com / Nancy Carter and Harvey Wagner, The Bottom Line: Corporate Performance and Women’s Representation on Boards.2004–2008, (Catalyst, 2011)

Om Unilever

Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och man når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 172 000 anställda och omsatte 53,3 miljarder euro under 2015. Över hälften (57 %) av bolagets verksamhet har påverkan på utvecklingsländer och tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Via, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, PG Tips, Ben & Jerry’s, Marmite, Magnum och Lynx.

Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:

  • Se till att tillväxt inte leder till negativa effekter på miljön.
  • Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och välbefinnande.
  • Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020.

Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2015 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2014 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2015 rankades företaget som det mest hållbara mat och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard.

Unilever finns med i Linkedins Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna.

För mer information om Unilever och dess varumärken, besök www.unilever.com. Mer information om USLP finns här: www.unilever.com/sustainable-living/

Riitta Jantunen

+ 358 40 803 5671
riitta.jantunen@unilever.com

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

FÖLJ MED OSS I SOCIALA KANALER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss