
Effekterna från klimatförändringar är redan kännbara i länder med tropiskt klimat, med förändrade säsongsmönster bla för nederbörd, vilket påverkar småskaliga jordbrukare och deras avkastning. Nuvarande modeller att förutspå väder i områden med tropiska klimat där 40% av jordens befolkning bor varav 80% livnär sig via småskalig jordbruk, är helt enkelt inte tillräckligt pålitliga.
Världens första riktiga väderprognoser för tropiska klimat
Ignitia är världens första företag som kan beräkna exakta tropiska väderprognoser. Genom att använda en särskild områdesalgoritm anpassad för tropiska klimat kan företaget som grundades av Liisa Petrykowska, ge GPS specifika prognoser som är dubbelt så exakta som befintliga modeller. Ignitia samrbetar med lokala telecom leverantörer att via SMS skicka 48 timmarsprognoser, månadsvisa utsikter samt halvårs säsongsmönster till jordbrukare i Västafrika. Tjänsten är kostnadseffektiv och betalas via microbetalningar.
Liisa konstaterade att befintliga väderprognoser för tropikerna var mycket otillförlitliga medan hon arbetade som gästforskare vid Universitetet i Washington. Tillsammans med tre andra internationella forskare i fysik, tillbringade de fyra år att utveckla denna nya teknik som ökar träffsäkerheten att fastställa tropiska väderprognoser.
Ökar avkastningen för småbrukare
Med hjälp av väderprognoser går det att dubbla avkastningen för småskaliga jordbrukare i Västafrika, vilket också visat sig öka intäkterna opp till 80% . Ignitias väderprognoser minimerar riskerna och maximerar effektiviteten i varje skede av jordbrukscykeln, hjälper jordbrukarna att optimera tillämpningen av gödningsmedel och såtid samt att spara kostnader vid hyra av jordbruksmaskiner och arbetskraft.
Under Ignitia första verksamhetsår, har ca 80.000 bönder börjat prenumerera på tjänsten. De kommande två åren, har företaget planer på att utöka täckningen i Ghana samt starta i Mal , Senegal , Nigeria, Niger och Elfenbenskusten.
Om Unilever:
Unilever är en av världens ledande leverantörer av mat-, hem- och hygienprodukter med försäljning i över 190 länder och man når cirka 2 miljarder konsumenter varje dag. Företaget har 169 000 anställda och omsatte 53,3 miljarder euro under 2015. Över hälften (58%) av bolagets verksamhet har påverkan i utvecklingsländer och på tillväxtmarknader. Unilever har över 400 varumärken som finns i hem runt om i hela världen, till exempel Via, Dove, Knorr, Domestos, Hellmann’s, Lipton, GB, Ben & Jerry’s, Milda, Flora, Magnum och Axe.
Unilevers Sustainable Living Plan (USLP) har som mål att:
- Se till att tillväxt inte leder till negativa effekter på miljön.
- Hjälpa över en miljard människor att kunna vidta åtgärder för att förbättra sin hälsa och sitt välbefinnande.
- Förbättra försörjningsförmågan för miljontals människor senast år 2020.
Unilever rankades som nummer ett inom sin bransch under 2015 i Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good Index fick företaget högsta miljöbetyg (5 av 5). 2015 toppade listan över Corporate Sustainability Leaders i Globescan/ SustainAbilitys årliga undersökning för fjärde året i rad och under 2016 rankades företaget som det mest hållbara mat- och dryckesföretaget i Oxfams undersökning Behind the Brands Scorecard för andra året i följd.
Unilever finns med i Linkedins Top 3 över de mest eftertraktade arbetsgivarna.
För mer information om Unilever och dess varumärken, besök www.unilever.com. Mer information om USLP finns här: www.unilever.com/sustainable-living/