Unilever förvärvar The Vegetarian Butcher
Rotterdam/Breda, 19 december 2018 – Unilever förvärvar The Vegetarian Butcher. Förvärvet stämmer med Unilevers strategi att expandera sin portfölj av växt-baserade livsmedel, som både är hälsosamma och har en lägre miljöpåverkan. Med förvärvet möter Unilever den växande trenden av konsumenter som allt oftare väljer vegetariska och veganska maträtter.
För varumärket The Vegetarian Butcher är förvärvet i linje med ambitionen att växa till ”världens största slaktare”. Företagets grundare Jaap Korteweg säger: “Unilevers globala nätverk i fler än 190 länder, bidrar med möjligheten att uppnå det målet”.

Jaap Korteweg, nionde generationens köttbonde och en äkta köttälskare, blev vegetarian och grundade The Vegetarian Butcher 2007 för att mätta sitt eget behov av kvalitativt kött, som inte producerades av djur.
The Vegeterian Butcher säljs idag via fler än 4000 återförsäljare i 17 olika länder. Enligt Korteweg kommer förvärvet i rätt tid “vi är redo för nästa steg – att erövra världen. Det är vår mission att göra växtbaserat kött till standard. Vi tror att Unilevers förvärv och globala nätverk både kan möjliggöra och påskynda vår mission”.
Unilever och The Vegetarian Butcher började samarbeta 2016 när de tillsammans lanserade ”Vegetariska Köttbullar i Satay-sås och Vegetariska Köttbullar i Tomatsås” under varumärket Unox. I samarbete bland annat med universitetet i Wageningen, har de båda företagen utvecklat en växtbaserad stek.
Förvärvet ska ses som ännu ett steg på Unilevers resa mot en portfölj med högre andel växtbaserade produkter. Redan idag säljer Unilever ca 700 produkter med V-märkning i Europa. I Nederländerna inkluderar det produkter från Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex och Ben & Jerry’s.
Nitin Paranjpe, President Food & Refreshment Unilever säger: ”vi ser att våra varumärken med ett tydligt syfte, snabbare visar tillväxt och bättre möter konsumentens behov samtidigt som de socialt påverkar positivt. The Vegetarian Butcher är ett varumärke med en tydlig vision, många lojala ambassadörer och en stark position på marknaden och i sociala medier. Det här förvärvet hjälper oss att påskynda vår resa mot fler växtbaserade livsmedel”
The Vegetarian Butcher har idag ungefär 90 medarbetare som förväntas följa med verksamheten med Unilever som nya ägare.
Om Unilever Nederländerna
Unilever i Nederländerna har idag ungefär 2 700 anställda lokalt. Unilever i Nederländerna har en stark varumärkesportfölj med många välkända varumärken som, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Knorr, Lipton, Neutral, OMO, Pukka, Rexona, Sun, och Unox. Mer information om Unilever finns på www.unilever.com
Om The Vegetarian Butcher
The Vegetarian Butcher har som mål att bli världens största slaktare av växtbaserat kött, som borde kunna konkurrera med animaliskt kött när det kommer till smak, struktur, upplevelse och näringsvärde. Grundare Jaap Korteweg har två gånger tilldelats utmärkelsen årets entreprenör och lyckats nå top-fem i Sustainable 100 de senaste tre åren. Mer information om The Vegetarian Butcher finns på www.thevegetarianbutcher.com
Note: The Vegetarian Butcher finns idag i 17 länder, målsättningen är att etablera sig i flera länder. Bland de Nordiska länderna finns varumärket i Finland men inte i Sverige eller Danmark.