Hoppa till innehåll

Unilever förvärvar The Vegetarian Butcher

Publiceras:

Estimerad lästid: 4 minuter

Rotterdam/Breda, 19 december 2018 – Unilever förvärvar The Vegetarian Butcher. Förvärvet stämmer med Unilevers strategi att expandera sin portfölj av växt-baserade livsmedel, som både är hälsosamma och har en lägre miljöpåverkan. Med förvärvet möter Unilever den växande trenden av konsumenter som allt oftare väljer vegetariska och veganska maträtter. För varumärket The Vegetarian Butcher är förvärvet i linje med ambitionen att växa till ”världens största slaktare”. Företagets grundare Jaap Korteweg säger: “Unilevers globala nätverk i fler än 190 länder, bidrar med möjligheten att uppnå det målet”.

Sfeerbeeld boterhamworst

Jaap Korteweg, nionde generationens köttbonde och en äkta köttälskare, blev vegetarian och grundade The Vegetarian Butcher 2007 för att mätta sitt eget behov av kvalitativt kött, som inte producerades av djur.

The Vegeterian Butcher säljs idag via fler än 4000 återförsäljare i 17 olika länder. Enligt Korteweg kommer förvärvet i rätt tid “vi är redo för nästa steg – att erövra världen. Det är vår mission att göra växtbaserat kött till standard. Vi tror att Unilevers förvärv och globala nätverk både kan möjliggöra och påskynda vår mission”.

Unilever och The Vegetarian Butcher började samarbeta 2016 när de tillsammans lanserade ”Vegetariska Köttbullar i Satay-sås och Vegetariska Köttbullar i Tomatsås” under varumärket Unox. I samarbete bland annat med universitetet i Wageningen, har de båda företagen utvecklat en växtbaserad stek.

Förvärvet ska ses som ännu ett steg på Unilevers resa mot en portfölj med högre andel växtbaserade produkter. Redan idag säljer Unilever ca 700 produkter med V-märkning i Europa. I Nederländerna inkluderar det produkter från Unox, Knorr, Hellmann’s, Conimex och Ben & Jerry’s.

Nitin Paranjpe, President Food & Refreshment Unilever säger: ”vi ser att våra varumärken med ett tydligt syfte, snabbare visar tillväxt och bättre möter konsumentens behov samtidigt som de socialt påverkar positivt. The Vegetarian Butcher är ett varumärke med en tydlig vision, många lojala ambassadörer och en stark position på marknaden och i sociala medier. Det här förvärvet hjälper oss att påskynda vår resa mot fler växtbaserade livsmedel”

The Vegetarian Butcher har idag ungefär 90 medarbetare som förväntas följa med verksamheten med Unilever som nya ägare.

Om Unilever Nederländerna

Unilever i Nederländerna har idag ungefär 2 700 anställda lokalt. Unilever i Nederländerna har en stark varumärkesportfölj med många välkända varumärken som, Axe, Ben & Jerry’s, Bertolli, Calvé, Conimex, Dove, Knorr, Lipton, Neutral, OMO, Pukka, Rexona, Sun, och Unox. Mer information om Unilever finns på www.unilever.com

Om The Vegetarian Butcher

The Vegetarian Butcher har som mål att bli världens största slaktare av växtbaserat kött, som borde kunna konkurrera med animaliskt kött när det kommer till smak, struktur, upplevelse och näringsvärde. Grundare Jaap Korteweg har två gånger tilldelats utmärkelsen årets entreprenör och lyckats nå top-fem i Sustainable 100 de senaste tre åren. Mer information om The Vegetarian Butcher finns på www.thevegetarianbutcher.com

Note: The Vegetarian Butcher finns idag i 17 länder, målsättningen är att etablera sig i flera länder. Bland de Nordiska länderna finns varumärket i Finland men inte i Sverige eller Danmark.

Safe harbour statement

This announcement may contain forward-looking statements, including ‘forward-looking statements’ within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as ‘will’, ‘aim’, ‘expects’, ‘anticipates’, ‘intends’, ‘looks’, ‘believes’, ‘vision’, or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the ‘Group’). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever’s global brands not meeting consumer preferences; Unilever’s ability to innovate and remain competitive; Unilever’s investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever’s business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group’s expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group’s filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2017 and the Unilever Annual Report and Accounts 2017.

Tillbaka till sidans topp