Hoppa till innehåll

Unilever Sverige Ändra plats


Ny rapport: Framtidens 50 bästa livsmedel för planet och hälsa

KnorrFuture50Graphics

Vi lever i en tid med många pekpinnar kring vilka livsmedel som vi borde eller inte borde konsumera. Samtidigt finns det en hel värld av tillgängliga, miljövänliga och hälsosamma livsmedel som väntar på att uppmärksammas och utforskas.

Nyligen släppte World Wildlife Fund (WWF) och Knorr rapporten Future 50 Foods, som innehåller en lista över 50 livsmedel*, lämpliga att äta mer av för att värna om vår hälsa och naturens biodiversitet. Listan, som bland annat innehåller gryn och spannmål, sädesslag, frön, baljväxter och nötter, inspirerar till en mer hållbar livsstil med stor variation av näringsrika växtbaserade råvaror.

Tanken med rapporten är att inspirera till tre viktiga förändringar för planeten och vår hälsa. För det första, att äta en större variation av växtbaserade råvaror för att få i oss tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. För det andra, att vi ska utforska hållbara växtbaserade källor till protein som kan ersätta kött, fågel och fisk för att minska negativ inverkan på klimatet. För det tredje, att lyfta fram mer näringsrika kolhydratkällor som samtidigt bidrar till ökad biodiversitet inom jordbruket.

– Tillsammans med WWF har vi identifierat 50 framtidslivsmedel med högt näringsvärde, relativt låg miljöpåverkan och god smak. Vi hoppas kunna inspirera till en mer hållbar livsstil med större variation i den mat vi lagar och äter genom att bredda kunskapen om livsmedel från växtriket, säger Eva Skoog, chef för nutrition & hälsa på Knorr Sverige.

Livsmedelsproduktion har stor inverkan på klimatet
Vilken typ av livsmedel vi väljer att producera och konsumera idag är av yttersta vikt för vår miljö framöver. Idag står jordbruket för cirka en fjärdedel av världens totala utsläpp av växthusgaser, varav kött- och mejeriproduktionen för hela 60 procent .

Som rapporten visar är en möjlig lösning att vi äter mer växtbaserat. Till exempel används 75 procent av all soja som produceras till att utfodra djur som människor sedan äter . Det finns effektivare sätt att använda råvaran, till exempel kan vi människor äta den.

– Det är viktigt att värna om naturens biodiversitet för att säkra en hållbar matproduktion för kommande generationer. Idag finns mängder av livsmedel som har en mindre inverkan på klimatet och det är hög tid att börja använda dem i vår vardag, säger Ida Wahlfeldt, marknadschef på Knorr Sverige.

Stor potential hos växtbaserade livsmedel
En mer varierad kost med fler växtbaserade alternativ till animaliskt protein skapar en ökad biodiversitet inom jordbruket. Faktum är att 75 procent av all mat vi äter idag kommer från tolv växter och grödor samt fem djurarter . Tre grödor, ris, majs och vete utgör nära 60 procent av kalorierna som kommer från växtriket i vår kost. Tankeväckande är att det finns mellan 20 000 och 50 000 ätbara grödor och växter, men enbart 150 till 200 sorter konsumeras regelbundet av människor .

Ett exempel på ett livsmedel som klassas som framtidens mat är fonio – ett spannmål som är mångsidigt och som funnits i över 5 000 år. Fonio är ett näringsrikt och glutenfritt alternativ till ris eller couscous i exempelvis sallader eller pasta. Det kallas ofta för ”lazy farmer’s crop” eftersom grödan går att skörda på bara 60–70 dagar. Listan består också av råvaror som rödbetsblast – även den en näringsrik del av växten, groddade kikärtor – en av de lättaste ärtorna att grodda samt bovete som är naturligt glutenfritt och kan ersätta spannmål.

Komplett lista över framtidens 50 livsmedel:

Alger

  1. Purpurtång
  2. Brunalg

Bönor och baljväxter

  1. Adzukibönor
  2. Svarta bönor (black turtle beans)
  3. Bondbönor
  4. Bambarabönor
  5. Ögonbönor
  6. Linser
  7. Maramabönor
  8. Mungbönor
  9. Sojabönor

Kaktusar

  1. Nopal

Spannmål och sädeskorn

  1. Amaranth
  2. Bovete
  3. Fingerhirs
  4. Fonio
  5. Kamutvete
  6. Quinoa
  7. Dinkel
  8. Teff
  9. Vildris

Frukt och grönsaker

  1. Pumpablommor
  2. Okra
  3. Orangea tomater

Bladgrönsaker

  1. Rödbetsblast
  2. Broccolirybs
  3. Kål
  4. Moringa
  5. Pak choi
  6. Pumpablad
  7. Rödkål
  8. Spenat
  9. Vattenkrasse

Svampar

  1. Enokisvamp
  2. Maitakesvamp
  3. Tallblodriska

Nötter och frön

  1. Linfrön
  2. Hampafrön
  3. Sesamfrön
  4. Valnötter

Rotfrukter

  1. Svartrot
  2. Persiljerot
  3. Rättika

Groddar

  1. Alfalfagroddar
  2. Groddade kidneybönor
  3. Groddade kikärtor

Rötter

  1. Lotusrot
  2. Storjams
  3. Jamsbönrot
  4. Röd indonesisk sötpotatis