Unilever uppnår målet 100% förnybar el på fem kontinenter

London/Rotterdam - Unilever offentliggjorde idag att all deras verksamheter på fem kontinenter nu drivs till 100 % med förnybar elektricitet, vilket innefattar kontor, fabriker, datacenter, lagerbyggnader samt distributionscentraler.

Solar panels. Unilever has worked with partners around the world to generate renewable electricity at its own sites, with solar power in use at Unilever facilities in 18 countries.

Så långt som möjligt, har Unilevers övergång till förnybar el genomförts genom att stödja utvecklingen för förnybar elproduktion lokalt, 38 % av elektriciteten levereras via företagsavtal (PPAs) och avgifter för grön el. Där det inte varit möjligt att göra detta, har Unilever upphandlat certifikat för förnybar el (RECs) via den öppna marknaden som är kopplade till förnybar elproduktion.

Sam Kimmins, Head of RE100 vid The Climate Group, säger att:

”Det är bara att gratulera Unilever – att uppnå 100% förnybar el på fem kontinenter innebär att de snabbt avancerar mot de uppsatta RE100 målen att bli ett koldioxidneutralt företag senast 2030. Genom medlemskapet i RE 100 skickar globala företag som Unilever starka signaler till de marknader där det är svårare att få tillgång till förnybar el. De efterfrågar förnybar el på lokala marknader till en rimlig kostnad och vill ha tillgång till det nu.”

Dagens meddelande kommer precis innan Unilever, intar scenen vid öppningsceremonin för klimatveckan i New York, som också deltar vid FNs Generalförsamling klimatmöte (Climate Action Summit). Där ministrar och företagsledare samlas med syftet att förstå vikten av att begränsa det globala uppvärmningsmålet till 1,5 grader i linje med parisavtalet.

Vad Unilever lyckats åstadkomma är ett betydelsefullt steg mot målet att vara ett koldioxidneutralt företag senast 2030. Unilever har samarbetat med olika partners över världen för att generera förnybar el till våra egna verksamheter bland annat med hjälp av solpaneler i hela 18 länder.

Marc Engel, Chief Supply Chain Officer Unilever, menar att ”energifrågan ur klimatperspektiv är en av de mest akuta utmaningar vi står inför. Vårt team har arbetat intensivt för att säkerställa kontrakt för förnybar energi för våra verksamheter på fem kontinenter, det accelererar våra resultat mot målet 100 % förnybar energi.”

“Naturligtvis så finns det mer arbete att uträtta. Vi hoppas att dagens offentliggörande kan inspirera till ytterligare åtgärder hos andra och att vi kan visa att det är möjligt att bekämpa klimatkrisen och avstanna den globala uppvärmningen vid 1,5 grader, förnybart är möjligt.”

Ett betydelsefullt bidrag till detta resultat kommer från Unilevers investeringar i effektiva energiprogram, som beräknas minskat vår totala energikonsumtion med hela 28 % och halverat våra koldioxid utsläpp per ton sedan 2008. Därutöver har vi introducerat solpaneler för att generera energi vid flera av våra enheter.

Vi har ännu inte sett några ökade kostnader i nuläget. De besparingar Unilever kunna göra via bland annat PPAs har balanserat eventuella kostnader.

Unilever PLC

Unilever House
100 Victoria Embankment
London EC4Y 0DY
United Kingdom


Press-Office.London@Unilever.com

Unilever NV

Weena 455
3013AL Rotterdam

www.unilever.nl

+31 (0) 10 217 4000
mediarelations.rotterdam@Unilever.com

Safe Harbour

Where relevant, these actions are subject to the appropriate consultations and approvals.

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the 'Group'). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever's business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2018 and the Unilever Annual Report and Accounts 2018.

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss