1. Hem
  2. ...
  3. Pressreleaser
  4. Unilever initierar hållbara, återvinningsbara och refillförpackningar för att eliminera avfall

Unilever initierar hållbara, återvinningsbara och refillförpackningar för att eliminera avfall

LONDON/ROTTERDAM/NEW YORK/PARIS Unilever presenterade i dagarna omfattande förpacknings-innovationer för nio av sina varumärken, inklusive fyra nya produktformat. De nya produkterna kommer som en pilotlansering på Loop™, en helt ny global plattform, och för första gången ett helt avfallsfritt shoppingsystem.

Ups driver delivering a package

Genom att sammanföra en koalition av företag som tillverkar konsumtionsvaror med återvinningsspecialisten TerraCycle, skapas Loop™ en helt ny affärsmodell för hållbara premiumförpackningar, som levereras direkt till konsumenten, returneras och återfylls. Plattformen erbjuder också att tillsammans med olika parter pröva skalbara idéer, former i syfte att ändra konsumentbeteende, vilket hjälper den cirkulära förpackningsekonomin att bli kommersiellt långsiktigt.

Premiumvarumärken för hudvård som REN Clean skincare, Hellman´s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet och Seventh Generation prövar nya återanvändbara förpackningar i aluminium och glas.

Fyra av Unilevers varumärken kommer också bli först med att första testa nya format i samband med LOOP™ -systemet. Världsledande deodorant-varumärken som Dove, Rexona och Axe, tillsammans har de fler än en miljard konsumenter varje år, kommer testa ett premiumformat av deodorantstick som är återfyllningsbart och kallas minim™.

Tillverkat av rostfritt stål, är designen minimal, kompakt och hållbar vilket ger konsumenten en ny upplevelse utan några extra material. Beroende hur man använder den, beräknas den i genomsnitt räcka i en månad, men förpackningen är designad att kunna återanvändas minst 100 gånger. Det innebär att varje förpackning förväntas hålla i åtta år med en potential att hindra att 100 förpackningar att kastas som avfall.

New deodorants 2019

Tandvårds-varumärket Pepsodent presenterar ett nytt produktformat med påfyllningsbara tandkrämstabletter, så kallade Tooth Tabs. Innovationen möjliggör även för konsumenten att borsta tänderna med mindre mängd vatten, bara tugga, borsta tänderna som vanligt, skölj och skratta. Noll avfall, noll fix och trix, och med en stor fördel för planeten.

Unilevers delaktighet i Loop™ kompletterar redan pågående ansträngningar som genomförs i syfte att få till ett hållbart plast-system och ett förpackningssystem som genuint är cirkulärt till sin design. Unilever beslutade redan 2017 att all den plast företaget använder ska vara återanvändbar, återvinningsbar eller komposterbar senast 2025. Goda framsteg har redan uppmätts mot det målet, bland annat med en oförändrad förpackningsvolym sedan 2010 trots att bolaget växt betydligt under perioden.

Alan Jope, CEO för Unilever säger att ”vi vill få ett slut på den rådande ”slit och släng” kulturen och vi är fast beslutna att ta stora kliv mot att designa våra produkter för återanvändning. Vi är stolta att vara en av grundarna av Loop, som kommer leverera vår omtyckta varumärken i förpackningar med genuint cirkulär design.”

Signal's new product for 2019 Love Beauty and Planet product 2019 Love Home and Planet new product 2019 REN clean Skincare 2019 Seventh Generation 2019 Hellmann's 2019 product

Unilever PLC

Unilever House
100 Victoria Embankment
London EC4Y 0DY
United Kingdom

+44 (0) 207 822 5252
Press-Office.London@Unilever.com

Unilever NV

Weena 455
3013AL Rotterdam

www.unilever.nl

+31 (0) 10 217 4000
mediarelations.rotterdam@Unilever.com

Safe Harbour

Where relevant, these actions are subject to the appropriate consultations and approvals.

This announcement may contain forward-looking statements, including 'forward-looking statements' within the meaning of the United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Words such as 'will', 'aim', 'expects', 'anticipates', 'intends', 'looks', 'believes', 'vision', or the negative of these terms and other similar expressions of future performance or results, and their negatives, are intended to identify such forward-looking statements. These forward-looking statements are based upon current expectations and assumptions regarding anticipated developments and other factors affecting the Unilever Group (the 'Group'). They are not historical facts, nor are they guarantees of future performance.

Because these forward-looking statements involve risks and uncertainties, there are important factors that could cause actual results to differ materially from those expressed or implied by these forward-looking statements. Among other risks and uncertainties, the material or principal factors which could cause actual results to differ materially are: Unilever's global brands not meeting consumer preferences; Unilever's ability to innovate and remain competitive; Unilever's investment choices in its portfolio management; inability to find sustainable solutions to support long-term growth; the effect of climate change on Unilever's business; customer relationships; the recruitment and retention of talented employees; disruptions in our supply chain; the cost of raw materials and commodities; the production of safe and high quality products; secure and reliable IT infrastructure; successful execution of acquisitions, divestitures and business transformation projects; economic and political risks and natural disasters; financial risks; failure to meet high and ethical standards; and managing regulatory, tax and legal matters. These forward-looking statements speak only as of the date of this announcement. Except as required by any applicable law or regulation, the Group expressly disclaims any obligation or undertaking to release publicly any updates or revisions to any forward-looking statements contained herein to reflect any change in the Group's expectations with regard thereto or any change in events, conditions or circumstances on which any such statement is based. Further details of potential risks and uncertainties affecting the Group are described in the Group's filings with the London Stock Exchange, Euronext Amsterdam and the US Securities and Exchange Commission, including in the Annual Report on Form 20-F 2017 and the Unilever Annual Report and Accounts 2017.

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss