Genom att sammanföra en koalition av företag som tillverkar konsumtionsvaror med återvinningsspecialisten TerraCycle, skapas Loop™ en helt ny affärsmodell för hållbara premiumförpackningar, som levereras direkt till konsumenten, returneras och återfylls. Plattformen erbjuder också att tillsammans med olika parter pröva skalbara idéer, former i syfte att ändra konsumentbeteende, vilket hjälper den cirkulära förpackningsekonomin att bli kommersiellt långsiktigt.
Premiumvarumärken för hudvård som REN Clean skincare, Hellman´s, Love Beauty and Planet, Love Home and Planet och Seventh Generation prövar nya återanvändbara förpackningar i aluminium och glas.
Fyra av Unilevers varumärken kommer också bli först med att första testa nya format i samband med LOOP™ -systemet. Världsledande deodorant-varumärken som Dove, Rexona och Axe, tillsammans har de fler än en miljard konsumenter varje år, kommer testa ett premiumformat av deodorantstick som är återfyllningsbart och kallas minim™.
Tillverkat av rostfritt stål, är designen minimal, kompakt och hållbar vilket ger konsumenten en ny upplevelse utan några extra material. Beroende hur man använder den, beräknas den i genomsnitt räcka i en månad, men förpackningen är designad att kunna återanvändas minst 100 gånger. Det innebär att varje förpackning förväntas hålla i åtta år med en potential att hindra att 100 förpackningar att kastas som avfall.
Tandvårds-varumärket Pepsodent presenterar ett nytt produktformat med påfyllningsbara tandkrämstabletter, så kallade Tooth Tabs. Innovationen möjliggör även för konsumenten att borsta tänderna med mindre mängd vatten, bara tugga, borsta tänderna som vanligt, skölj och skratta. Noll avfall, noll fix och trix, och med en stor fördel för planeten.
Unilevers delaktighet i Loop™ kompletterar redan pågående ansträngningar som genomförs i syfte att få till ett hållbart plast-system och ett förpackningssystem som genuint är cirkulärt till sin design. Unilever beslutade redan 2017 att all den plast företaget använder ska vara återanvändbar, återvinningsbar eller komposterbar senast 2025. Goda framsteg har redan uppmätts mot det målet, bland annat med en oförändrad förpackningsvolym sedan 2010 trots att bolaget växt betydligt under perioden.
Alan Jope, CEO för Unilever säger att ”vi vill få ett slut på den rådande ”slit och släng” kulturen och vi är fast beslutna att ta stora kliv mot att designa våra produkter för återanvändning. Vi är stolta att vara en av grundarna av Loop, som kommer leverera vår omtyckta varumärken i förpackningar med genuint cirkulär design.”