Unilever lanserar en ny intern plattform baserad på AI

London/Rotterdam – Unilever presenterar idag en ny intern marknads-plattform. FLEX Experience som ska hjälpa medarbetare att utmana sig själva i sin karriärutveckling via denna AI-styrda plattform, som kan identifiera personliga utvecklingsmöjligheter i realtid.

Flex logo

Unilever uppmuntrar sina medarbetare och team att utveckla kompetens genom ett livslångt lärande, att aldrig sluta utbilda sig. Plattformen ger Unilever-anställda möjlighet att arbeta i projekt i både mindre och större skala, fördjupa sina kunskaper eller utbilda sig inom nya områden. Genom det AI-styrda systemet genereras förslag till anställdas personliga profil och ambitioner, samtidigt som man får tillgång till samtliga möjligheter globalt inom hela Unilever. Det skapar en mer rättvis, demokratisk och transparent process kring hur företaget utvecklar sina talanger.

Tekniken drivs och utvecklas av en Israelisk startup, InnerMobility by Glaot, som i nära samarbete med Unilever byggt plattformen. De senaste åren har plattformen prövats och testats internt av fler än 20 000 anställda i fler än 90 länder. Redan kan man se effektiviseringar på ca 60 000 arbetstimmar bara de senaste två månaderna, samtidigt som det visar på ett ökat engagemang och nöjdhet bland anställda.

Jeroen Wels, Executive VP HR, Unilever säger att “Med FLEX Experiences, ritar vi om framtidens sätt att arbeta, genom att skapa mer flexibilitet och möjlighet till nätverk som är inkluderande och präglad av mångfald. Det kommer att locka de bästa talangerna och inspirera genuint engagemang bland de anställda.

Det är en del av vår vision att skapa en kultur av pionjäranda. Vi behöver öppna upp nya sätt att arbeta för att dra nytta av de skickligaste och affärsmässiga idéerna både internt och externt. FLEX hjälper våra medarbetare att hitta nya möjligheter i organisationen, och att utveckla sin förmåga och erfarenheter på ett mer flexibelt sätt.”

Ben Reuveni, CEO of Gloat, tillägger ”för dagens konkurrenskraftiga arbetskraft så är den interna rörligheten en kritisk faktor. Hela 94 % anger att de skulle byta företag som inte investerar i interna utvecklings- och karriärmöjligheter. Så intern rörlighet inom ett företag är ett viktigt verktyg för hur organisationen växer. Vi har arbetat tillsammans med Unilever och Unilever Foundry de senaste 12 månaderna för att designa en plattform som revolutionerar de anställdas möjligheter att bygga sin karriär och utveckla sin potential inom bolaget. Vi hjälper människor att få erfarenhet via Experience.

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss