Hoppa till innehåll

Unilever ställer om för en plastfri planet

Publiceras:

Estimerad lästid: 3 minuter

dove product pack

Ett branschledande initiativ inom Unilever ska samla in och återvinna mer plast än vad som säljs. Samtidigt genomförs en radikal produktionsförändring inom varumärket Dove som resulterar i 100 procent förnyelsebara material för huvuddelen av sortimentet.

Unilever, en världsledande tillverkare av globala varumärken som Dove, Ben & Jerry’s, Lipton och Via, tar nya initiativ för en cirkulär plastekonomi. Tidigare har det rapporterats att Unilever är det första stora konsumentföretaget som förbinder sig att minska plastanvändning i absoluta tal för alla sina varumärken. Det innebär att samtliga plastförpackningar är återanvändbara, återvinningsbara och att minst 25 procent består av återvunnen plast fram till år 2025.

Unilever kommer även genom investeringar och partnerskap som förbättrar avfallshantering och infrastruktur, samla in och återanvända 600 000 ton plast årligen fram till 2025.

Först att ställa om till återvunnen plast var Unilevers fabrik i danska Odense som tillverkar marknadsledande tvättmedel för Via, 7th Generation och Neutral. Unilever driver resolut produktionsutvecklingen vidare för att ställa om fler fabriker och bidra till att fler aktörer gör samma sak.

En storskalig satsning genomförs nu inom ett av Unilevers största varumärken inom skönhet- och personlig hygien, Dove, som lanserar det mest ambitiösa hållbarhetsinitiativet i branschen för att adressera minskad klimatpåverkan. Med 100 procent förnyelsebara förpackningar blir Dove branschledande i miljöarbetet.

– Vi på Unilever är övertygade om att vi som branschledande företag måste göra allt vi kan för att minska vår användning av ny plast för att minska vår klimatpåverkan. Därför ställer vi nu om Dove’s produktion till 100 procent förnyelsebara material för att ta vårt ansvar för planetens framtid. Vi har inte råd att vänta, säger Stefan Lagerqvist, Nordic Director Home, Beauty and Personal Care, Unilever.

Cirkulär plastekonomi kräver ett nytt tankesätt som Dove tagit fasta på och resulterat i att varumärket nu ställer om sin produktion, fasar ut ny plast och lanserar nya innovativa material för refill och återanvändning.

Satsningen är ett led i Unilevers arbete för en cirkulär plastekonomi och reducerad mängd plastavfall på planeten. Lanseringen sker under hösten 2019.

  • Dove kommer under hösten ställa om sin produktion och lansera 100 procent återvinningsbara förpackningar i varumärkets samtliga produktsegment i Europa och Nordamerika. Genom en kombination av alternativa förpackningsmaterial, återvunnen plast där det krävs och investeringar i refill-teknologi slutar Dove helt att använda nytillverkad plast. Vilket i Sverige beräknas beröra 15 miljoner förpackningar och för Norden 27 miljoner de kommande åren.
  • Initiativet beräknas reducera användandet av ny plast med mer än 20 500 ton per år. Om man radar upp mängden ny plast som Dove kommer spara varje år skulle det räcka för att kretsa jorden 2,7 gånger. Det är ett långsiktigt initiativ som garanterar en mer omfattande och hållbar utveckling.

Unilever och varumärket Dove är övertygade om att gå före i kampen mot plastavfall och katalysera förändring både innanför och utanför branschen. Genom dessa initiativ kallar Dove branschen till att intensifiera utvecklingen för att bekämpa det globala plasthotet genom att skifta både kommersiella-och konsumentbeteenden för att vända utvecklingen mot minskat plastberoende.

– Vi ställer nu om vår produktion till 100 procent förnyelsebara material inom varumärket Dove’s samtliga produktsegment. Genom innovativa förpackningsmaterial och återvunnen plast tar vi ledarrollen i miljöarbetet och reducerar behovet av ny plast med mer än 20 500 ton per år. Det är en milstolpe i vår omställning för en hållbar påverkan på vår planet, säger Stefan Lagerqvist.

För ytterligare information

Media:
Julia Ekstam, presskontakt, Narva
+46 8 545 157 77, julia.ekstam@narva.se

Bildmaterial:
https://we.tl/t-Ikb00OEkzt

I Norden levererade Dove över 26 miljoner produkter under 2018, 14,7 miljoner i Sverige, 5,5 miljoner i Finland, 3,4 miljoner i Danmark och 2,4 miljoner i Norge.

Tillbaka till sidans topp