Uber inför krav på ansiktsskydd och hygienföreskrifter som ett led av ökade säkerhetsåtgärder

  • Uber kommer använda sig av ny teknik för att verifiera att deras chaufförer använder sig av ansiktskydd innan de påbörjar sina körningar
  • Uber har avsatt 50 miljoner dollar till säkerhetsutrustning globalt, vilket inkluderar 7 miljoner ansiktsskydd till chaufförer och budpersonal inom Europa
  • Uber och Unilever har ingått ett partnerskap för att distribuera rengörings- och hygienartiklar till chaufförer och budpersonal i Europa, Mellanöstern och Afrika.
uber products

14 maj 2020:

I takt med att länder nu börjar lätta på restriktionerna kring karantän och resor, så meddelar nu taxiföretaget Uber att man vidtar omfattande säkerhetsåtgärder för att hjälpa till att alla som använder sig av deras app kan känna sig säkra och inte oroa sig för smittspridning.

Redan från nästa vecka kommer alla Ubers chaufförer bära ansiktsskydd i samband med att de har körningar. Som en del i detta behöver varje chaufför gå igenom en checklista via appen samt digitalt ta en selfie för att bekräfta att den använder ansiktsskydd med hjälp av en ny typ av teknologi för ansiktsigenkänning. En chaufför som inte använder sig av denna verifieringsmetod får heller inte tillgång till Ubers online-bokning.

Ubers chaufförer behöver också bekräfta att man följer andra rutiner som finns på checklistan, som att regelbundet rengöra bilen och se till att handsprit finns tillgängligt till varje passagerare, som även ska sitta i baksätet samt att via fönster se till att det är god ventilation.

De här nya rutinerna kommer att introduceras från måndagen den 18 maj och gäller till slutet av juni, för att då utvärderas i förhållande till se senaste myndighetsdirektiven.

Uber har också avsatt 50 miljoner dollar globalt för att hjälpa chaufförer och budpersonal att få tillgång till nödvändigt skyddsmaterial, hygien- och rengöringsprodukter, Det här innebär bland annat att man till en början köpt in och distribuerat mer än 7 miljoner ansiktskydd och mer än 350 000 flaskor med handsprit och rengöring för att kunna förse chaufförer och budpersonal i Europa. Uber har ingått ett partnerskap med konsumentjätten Unilever som kommer att leverera hygien-kit till chaufförer och budpersonal i UK, med en plan att expandera till andra länder i Europa, Mellanöstern och Afrika den närmaste tiden. Hygien-kiten kommer innehålla Cif (Antibacterial Multi-Purpose Spray) och Lifebuoy (Alcohol-based hand gel) för att nämna några produkter.

Dara Khosrowshahi, CEO, Uber, säger:

“I månader har vi uppmanat människor att stanna hemma för sin egen hälsa och för att skydda våra chaufförer som fortfarande behöver genomföra nödvändiga resor. Nu börjar samhällena lättas upp något och människor börjar transportera sig igen, så därför har vi vidtagit omfattande åtgärder för att hjälpa till att alla kan känna sig säkra varje gång de använder sig av Uber. Det här inkluderar samarbeten med partners som Unilever för att se till att våra anställda får tillgång till den skyddsutrustning som situationen kräver när vi arbetar eller reser.”

Alan Jope, CEO, Unilever, säger:

“I takt med att en del länder nu sakta börjar lätta på reglerna för karantän, så kommer säkra transporter spela en avgörande roll när vi nu försöker anpassa oss till det som kommer bli det nya normala. Människor kommer nu att börja resa mer och vistas i publika miljöer och vi tillsammans behöver försäkra oss att hälsa och säkerhet fortsatt är vår högsta prioritet. Vi ser fram emot vårt samarbete med Uber och att vi kan leverera våra kvalitativa hygienprodukter, så att Ubers anställda och kunder kan resa så säkert som möjligt.

Ytterligare åtgärder som vidtagits för att öka säkerheten är:

  • Checklista för budpersonal: Uberanställda ombeds bekräfta att det vidtagit åtgärder enligt den checklista som Uber tagit fram bla använda ansiktsskydd, hansprit, praktisera social distansering och icke personliga kontakter vid leverans.
  • Möjlighet till fri avbokning om säkerhetsrutiner inte följs: Chaufförer kan avboka en bokning om passagerare om denne anser att säkerhetsrutinerna ignoreras, det kan även en passagerare göra och då behöver ingen bokningsavgift utbetalas, som samtidigt följer av Uber’s Community Guidelines.
  • Nytt system för att rapportera att hygien och säkerhetsrutiner följs.
  • Utbildningsmaterial för hygien- och säkerhetsrutiner.

Sedan pandemins utbrott har Uber vidtagit viktiga åtgärder för att försäkra sig att alla som använder sig av Ubers plattform kan känna sig säkra. Bland annat finns den senaste informationen från myndigheterna om Covid-19 i appen. Företaget har också implementerat leveranser med Uber Eats utan att personliga kontakter krävs, chaufförer med Covid-19 symptom har fått finansiellt stöd i upp till 14 dagar samt utökat försäkringsskydd.

Uber är fast beslutna att arbeta tillsammans med länder och myndigheter för hälsa och smittskydd för att se till att alla som använder sig av appen kan känna sig trygga.


Uber
www.uber.com

Unilever
www.unilever.com

Ta reda på mer om ämnena
Tillbaka överst på sidan

SOCIALA MEDIER

Delar du vårt intresse för en hållbar framtid. Följ gärna med oss i sociala kanaler. Vi håller utkik efter dig!

KONTAKTA OSS

Kontakta Unilever och specialiserade team eller hitta kontakter runt om i världen.

Kontakta oss