London/Rotterdam – Unilever firar 10-årsjubileum för Unilevers hållbarhetsplan, som nu är inne på sitt tionde och sista år. Alan Jope, CEO, betonar Unilevers vision att göra hållbarhet till en del av vardagen för fler än 8 miljarder människor. Han uppmanar till gemensamma ansträngningar för att bemöta de sociala orättvisor och att klimatkrisen inte försummas i svallvågorna av den pågående corona-pandemin.
Under en videokonferens meddelade Unilevers CEO Alan Jope: ”Unilevers plan för hållbarhet var vinnarfaktor för vår verksamhet. Vi har uppnått många av målen, några inte, men vi är en bättre verksamhet för vi försöker. Det har krävt stora mängder av sinnrikhet, engagemang och samarbete för att ta oss dit vi är idag. Vi har gjort stora framsteg men det finns fortfarande mycket mer att göra.”
”Påfrestningarna på planeten bara växer och de sociala orättvisorna har nått en kritisk punkt, och har förvärrats av den förödande pandemin vi går igenom just nu. Problem är lika akuta nu som de var innan Covid-19 och – precis som Covid-19 – kommer de med oproportionella mått drabba de mest sårbara. Över 700 miljoner människor lever i extrem fattigdom, med mindre än 1,90 $ om dagen. Världsbanken uppskattar att ytterligare 40 till 60 miljoner personer kommer hamna i extrem fattigdom under 2020, till följd av Covid-19. Och på grund av klimatkrisen riskerar ytterligare hundratals miljoner att hamna där.”
Verksamheter i alla branscher, regeringar i alla världsdelar, ideella organisationer, akademiker, forskare, vetenskapsmän ... vi måste alla gå samman. Vi kan inte lägga klimatåtgärderna på is. Vi kan inte be personer som lever i fattigdom att vänta. 2020 är året då ett astronomiska summor av offentliga medel kommer att spenderas för att stötta länders ekonomi för att komma på grön kvist igen. Men vi bör inte försöka få ekonomin att gå ”tillbaka till det normala”. Istället måste vi resa oss starkare och återhämta oss, redo att ta bestämda och viktiga åtgärder för att ta hand om människorna och planeten” säger Jope.
Nu när Unilevers hållbarhetsplan nått en 10 årig milstolpe, kommer vi bygga vidare på den erfarenhet vi fått. Vi kommer fortsätta med vad som fungerat bra och korrigera det som fungerat mindre bra. Och vi kommer att ställa oss själva inför nya utmaningar. Och även om vi inte vet hur världen kommer se ut efter Covid-19 är jag övertygad om att det inte kommer finnas någon framtid om vi inte fördubblar våra ansträngningar att ta hand om människorna och planeten.”
Han lägger även till: ”redan innan Covid-19- krisen stod det klart att den rådande marknadsmodellen behövde repareras. Globalisering och den fria marknaden är bra för verksamheter som vår, men globalisering och affärsmodeller på bekostnad av människor och planeten är inte gynnsamt. Det är därför upp till verksamheter som vår, att arbeta med partners – ideella organisationer, statliga organisationer, akademiker, leverantörer, kunder – att driva en ny affärsmodell och bygga en bättre framtid.”
Hållbarhetsplanen firar 10 år – och framtiden
Varje år har Unilever rapporterat hur framgångsrikt vi uppnått målen i vår hållbarhetsrapport. Några av de målsättningar vi uppfyllt är:
- Vi har lyckats nå 1,3 miljarder människor genom våra hälso- och hygienprogram.
- V har minskat den totala mängden avfall per konsumentförbrukning av våra produkter med 32 % och uppnått noll-netto till deponi för samtliga våra fabriker.
- Vi har minskat utsläpp av växthusgaser från vår egen tillverkning med 50 % och uppnått 100 % förnybar el på våra anläggningar.
- Vi har minskat sockret i våra sötade te- drycker med 23 % och 56 % av vår livsmedelsportfölj uppfyller nu högsta näringsstandard.
- Vi har gjort det möjligt för 2,34 miljoner kvinnor att få tillgång till initiativ som främjar deras säkerhet, kompetensutveckling och utökar deras affärsmöjligheter, och vi har arbetat för en jämställd arbetsplats där 51 % av ledningen består av kvinnor.
Rebecca Marmot, Chief Sustainability Officer, förklarar: ”Det finns många höjdpunkter från de senaste tio åren. Unilevers varumärken för en hållbar livsstil – som exempel Dove, Hellman’s och Domestos – har genomgående förbättrat sin genomsnittliga tillväxttakt jämfört med resten av portföljen sedan jämförelsen infördes 2014. Vi har sparat över 1 miljard euro i kostnader, genom att förbättra vatten- och energieffektiviteten i våra fabriker och genom att använda mindre material och producera mindre avfall. USLP har även blivit en avgörande faktor för att locka till oss de bästa medarbetarna. Vi har även kraftigt bidragit till att skapa starka partnerskap med ideella organisationer, statliga organisationer och andra verksamheter.”
”Men USLP-resan har även kommit med hinder på vägen. Unilever har många initiativ för att förbättra människors möjlighet till försörjning och förbättra möjligheter för kvinnor, men det har visat sig vara mycket svårt att mäta den verkliga inverkan. Likaså har komplexiteten av de många av globala leveranskedjorna där vi upphandlar material, bidragit till att våra hållbarhetsindex för inköp varit extra utmanande att nå”, tillägger Marmot.
Efter USLP fortsätter Unilever sitt åtagande att fortsätta vara ledande inom hållbarhet och har utvecklat en ny, helt integrerad företagsstrategi: Unilever Kompass.
Unilever Kompass är baserat på tre viktiga övertygelser: att varumärken med en vision växer, företag med en vision överlever och människor med en blomstrar. Unilever Kompass baseras på tre delat och fastställer 15 olika områden som täcker hela spektrumet av Unilevers verksamhet och bredare ekosystem. Varje del har ambitiösa mål, med motsvarande program och projekt. De kommer att tackla viktiga utmaningar som förpackningar och avfall, jämställdhet, mänskliga rättigheter och rättvisa värderingar – samt klimatförändringar och social inkludering. Kompassen innebär av samma rigorösa åtagande som USLP men kommer att vara mer holistisk, inkluderande och omfattande än någonsin. Mer information presenteras inom kort.
Alan Jope avrundade med att säga: ”USLP lider mot resan slut och att göra hållbarhet till en del av vardagen. Då världen förändras i allt snabbare takt förväntar våra anställda, våra kunder, våra konsumenter, våra leverantörer och våra partners mer från oss. Vi vet att vi kan fortsätta att leda vägen för den här uppgiften, men vi måste bli bättre, djärvare och snabbare.”