Hoppa till innehåll

Unilever Sverige Ändra plats

Unilever säljer sin te-verksamhet, ekaterra, till CVC Capital Partners Fund VIII för 4,5 miljarder euro

Illustration of two people picking tea leaves in a field

London, 18 november 2021 – Unilever tillkännagav idag att de har ingått ett avtal om att sälja sin globala te-verksamhet, ekaterra, till CVC Capital Partners Fund VIII för 4,5 miljarder euro på en kontantfri, skuldfri basis.

ekaterra är världens ledande te-företag, med en portfölj av 34 varumärken inklusive Lipton, PG tips, Pukka, T2 och TAZO®. Verksamheten genererade intäkter på cirka 2 miljarder euro under 2020.

Alan Jope, VD för Unilever sa: "Utvecklingen av vår portfölj till områden med högre tillväxt är en viktig del av Unilevers tillväxtstrategi. Beslutet att sälja ekaterra visar ytterligare framsteg i att vi levererar enligt våra planer.

"Vi är stolta över den plats som vår te-verksamhet har i företagets historia. Vi ser fram emot att se ekaterra, med sina starka varumärken och globala fotavtryck, blomstra under CVC:s ägande. Jag vill tacka våra te-kollegor runt om i världen för deras passion och engagemang för te och dess affärsverksamhet och önskar dem lycka till i framtiden.”

Pev Hooper, Managing Partner på CVC Capital Partners sa: "ekaterra är ett fantastiskt företag, byggt på en stark grund av marknadsledande varumärken och ett målinriktat förhållningssätt till sina produkter, människor och samhällen. ekaterra är väl positionerat på en marknad för att positionera och accelerera sin framtida tillväxt och leda kategorins hållbara utveckling. Vi ser fram emot att arbeta med teamet för att förverkliga ekaterras fulla potential."

John Davison, VD för ekaterra, sa: "ekaterra är ett starkt företag med positivt momentum och har en spännande framtid framför sig under det nya ägandet av CVC. Vi ser fram emot nästa steg i vår resa som världens ledande te-företag."

Slutförandet av transaktionen är villkorat enligt samrådsprocesser för företagsrådet och relevanta myndighetsgodkännanden. Färdigställande förväntas vara fullständigt under andra halvåret 2022. Transaktionen exkluderar Unilevers te-verksamhet i Indien, Nepal och Indonesien samt Unilevers intressen i Pepsi Lipton´s drickfärdiga Tea joint ventures med tillhörande distributionsverksamheter.

Om ekaterra

ekaterra är den ledande globala te-verksamheten, med syftesdrivna varumärken i världsklass, bla Lipton, PG tips, Pukka, T2 och TAZO®. Med 11 produktionsfabriker på 4 kontinenter och te-odlingar i tre länder, expanderar ekaterra en värld av välbefinnande genom växternas regenererande kraft. https://ekaterratea.com/

Om CVC Capital Partners

CVC är ett ledande private equity- och investeringsrådgivningsföretag med ett nätverk av 25 kontor över hela Europa, Asien och USA, med cirka 125 miljarder USD i tillgångar under förvaltning. Sedan starten 1981 har CVC åtaganden på över 165 miljarder USD från några av världens ledande institutionella investerare genom sina private equity- och kreditstrategier. Fonder som förvaltas eller rådgörs av CVC är investerade i fler än 100 företag världen över, som tillsammans har en årlig försäljning på över 100 miljarder USD och sysselsätter mer än 450 000 personer. För mer information om CVC besök: https://cvc.com