Pressreleaser
Nedan listas Unilevers press-releaser.
Unilevers plan för ett rättvisare och mer integrerat samhälle
London, 21 januari 2021. Unilever presenterade idag en rad olika målsättningar och åtgärder som ska bidra till ett rättvisare och mer integrerat samhälle. Det vill vi göra genom att höja levnadsstandarden inom hela vår värdekedja, skapa möjligheter via integration och förbereda människors förutsättningar på framtidens arbetsmarknad.
Unilever stoppar fossila bränslen i rengöringsprodukter 2030
Unilever meddelar att 100 % av fossila ämnen som används vid tillverkning av rengörings- och tvättmedelsformuleringar enbart ska komma från förnybara eller återvunna källor. Åtgärden är avsedd att skapa en mer hållbar produktion för globala rengörings- och tvättmedelsmärken, inklusive Via, Omo, (Persil), Sunlight, Cif och Domestos.
2 av 3 svenskar hoppar medvetet över källsorteringen
En ny svensk undersökning som Novus gjort på uppdrag av skönhetsvarumärket Dove visar att nära två av tre svenskar medvetet låter bli att källsortera. Hela 55 procent uppger dock att det hänt att de ångrat sig och plockat upp något som man slängt i hushållssoporna, för att sedan sortera det. Av de material som svenskarna missar att källsortera, utgör hela 70 procent plast.
Uber inför krav på ansiktsskydd och hygienföreskrifter som ett led av ökade säkerhetsåtgärder
Uber kommer använda sig av ny teknik för att verifiera att deras chaufförer använder sig av ansiktskydd innan de påbörjar sina körningar Uber har avsatt 50 miljoner dollar till säkerhetsutrustning globalt, vilket inkluderar 7 miljoner ansiktsskydd till chaufförer och budpersonal inom Europa Uber och Unilever har ingått ett partnerskap för att distribuera rengörings- och hygienartiklar till chaufförer och budpersonal i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Unilevers hållbarhetsplan firar 10 år
Unilevers CEO Alan Jope betonar arbetet för hållbarhet och utfäster ytterligare åtgärder för att bemöta sociala orättvisor samt klimatkrisen.
Hjälp att skydda liv och försörjning i samband med Covid - 19
Unilever bidrar med 100 miljoner euro för att hjälpa människor som runt om i världen påverkas av pandemin