Ett banbrytande årtionde
År 2010 lanserade vi Unilever Sustainable Living Plan (USLP) för att bevisa att hållbarhet och framgångsrik affärsverksamhet hör ihop.
Under de tio år som USLP har funnits har världen förändrats. Frågorna som manade oss till handling har blivit allmänna. Intressenter ser inte längre hållbarhetslöften som något de skulle önska sig – de förväntar sig inget mindre.
Vi har lärt oss mycket under vägen. Och även om allt inte alltid blir rätt, anser vi att vi varit vår ambition trogen: att vara ledande på hållbarhetsområdet i enlighet med vår grundläggande övertygelse om att meningsfulla varumärken växer; att meningsfulla företag överlever och att människor som känner mening utvecklas.
Vi är mer övertygade än någonsin om att vi håller rätt kurs – för oss, och för världen. Och utrustade med vår erfarenhet av hållbarhetsarbete ska vi skapa en rörelse där våra leverantörer, våra kunder och konsumenterna samverkar för att skapa en bättre framtid.
Ett nytt kontrakt – med samhället, och med planeten
Nu vill vi pusha vårt företag – och våra affärsmetoder – ännu längre. Vår företagsstrategi Unilever Compass visar oss vägen hur vi förverkligar våra ambitioner.
Unilever Compass ser till att vi alltid fokuserar på våra intressenter, och det stärker den ovillkorliga respekten för mänskliga rättigheter. Med vår företagsstrategi tar vi också fram ambitiösa åtgärdsprogram för att tackla vår tids viktigaste frågor och utnyttja våra varumärkens storlek och genomslagskraft, så att vi snabbare kan nå mål som främjar en positiv förändring.
Vår vision förverkligas
Vi har storleken, kapaciteten och viljan som krävs för att göra en verklig, positiv och varaktig skillnad för planeten och vårt samhälle. Vi förändrar oss, vi agerar och vi stödjer andra som också agerar.
Läs mer om de områden som vi jobbar med.
Ingen tid att förlora
Vi vill agera för att förbättra planetens hälsa. Vidta klimatåtgärder. Skydda naturen och låta den återhämta sig. Skapa en avfallsfri värld.
Vi vill bidra till en rättvisare värld med ökad social integration. Fokusera på rättvisa, mångfald och integration i allt vi gör. Stärka vår verksamhet för att aktivt höja levnadsstandarden och förbereda människor för framtidens arbetsmarknad.
På samma gång vill vi förbättra enskilda personers hälsa och välmående. Våra varumärken är centrala i detta arbete – precis som de har varit ända sedan vårt företag startades.
Vi vet att detta kommer att göra en enorm skillnad. Men vi vet också att de största utmaningarna kräver åtgärder som ett enda företag inte kan vidta på egen hand.
Några av de största möjligheterna till en positiv påverkan finns i vår värdekedja och i de samhällen som vi anknyter till. Därför måste vi använda Unilevers hela storlek och närvaro för att influera våra samarbetspartners affärsmetoder och policyer i de ekonomier där vi är verksamma.
För alla oss som vill se en rättvisare och mer socialt integrerad värld och en frisk planet är budskapet tydligt: det finns ingen tid att förlora. Dags att agera.