Toggle Sök

  1. Hem
  2. ...
  3. Senaste nyheter
  4. Vi listar 12 punkter där vi skapade förändring 2017

Vi listar 12 punkter där vi skapade förändring 2017

Från innovativa tekniska lösningar och mätbara resultat för minskat avfall till att stärka kvinnliga entreprenörer – här nedan sammanfattar vi 12 områden där vi skapade förändring 2017.

Children playing on a swing

Vi kan sammanfatta 2017 och vi ser tillbaka på några av de förändringar vi åstadkommit. Några är lokala, några globala, en del förändrade samhället och en del skapar en hållbar skillnad för planetens resurser och miljön. Här kan du läsa mer.

1.100% återvunna plastförpackningar senast 2025

Enligt Ellen MacArthur Foundation, återanvändes endast 14 % av världensplastförpackningar, 40 % hamnar i deponi och en tredjedel i våra sköra ekosystem. Därför beslutade vi i år att alla våra plastförpackningar är fullt återanvända, återvinningsbara och komposterbara senast 2025, samtidigt uppmanar vi övriga företag inom FMCG branschen att göra detsamma.

Läs mer om våra åtaganden

2.Ökad transparens för vad som finns i produkten

Vi skapade en plattform som förser människor med mer information är vad förpackningen anger. Tillexempel hur vi ser på produktsäkerhet, förklaring av ingredienstyper och svar på vanliga frågor. Detta är viktigt för att få konsumenternas förtroende.

Läs mer om våra regörings- och hygienprodukter

3.Vi har lagt krut på att stärka kvinnors kraft

Så väl som att dra nytta av social förändring, så utgör kvinnors kraft ekonomiska fördelar. Tre av våra varumärken Dove, Sunlight och Radiant; som alla hjälper kvinnor och därmed innebär lönsamhet.

FLäs mer om kvinnors entreprenörskap

4.Vi skyndade på #unstereotype

Som en ledande annonsör tog vi ställning för #unstereotype eller mot stereotyp reklam där män och kvinnor porträtteras könstypiskt och vi uppmanar branschen att göra detsamma.

Varför reklam behöver var unstereotype


Aline Santos, EVP, Global Marketing and Head of Diversity and Inclusion


Unstereotype Alliance Flag

 

Hela branchen behöver se över hur vi marknadsför, rekryterar, utvecklar och leder.

5.Ny teknik hjälper till att spara vatten, tid och kraft

Tvätta kläder för hand tar långtid och är vattenkrävande. Sunlight SmartFoam, en unik teknik som sköljer bort skum med halva mängden produkter jämfört med konkurrerande produkter.

Läs mer om SmartFoam

6.Banbrytande teknologi för återvinning

Vi uppfann en ny process som möjliggör återvinning av miljarder av engångsförpackningar av plast inom en rad branscher inkluderat vår egen. Efter åtta år av investering och utveckling, valde vi att dela detta med våra konkurrenter.

Läs mer om CreaSolv

7.Framsteg i Indonesien med palmolja

Tillsammans med särkilt utvalda parter, har vi hjälpt 63 småskaliga jordbrukare, varav 19 är kvinnor- att bli certifierade via Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Det har gjort dem till den första oberoende palmoljeproducenten i Norra Sumatra i Indonesien att få certifikat.

Läs mer om oberoende palmoljeproducenter


Tiur Rumondang, Indonesia Country Director, RSPO


global-palm-oil-man-nut-201217

 

För att vi ska kunna uppfylla vår vision att transformera marknaden för hållbar palmolja, behöver vi inkludera små lantbrukare.

8.Enbart elektriska fordon för Unilever senast 2030

Som första FMCG organisation för vi först att ansluta oss till Climate Group’s EV100 globala initiativ. Syftet är att samla framåtblickande företag att påskynda övergången till en eldriven fordonspark och göra detta till standard senast 2030.

Läs mer om åtagandet här

9.Vi samlade oss till en lastbilsrevolution

Vi började använda ett datasystem som matchade godstransporter med företag som kan spediera ledigt lastutrymme. Målsättningen är att bli mer flexibla och effektiva vid leverans samt att det är bättre för både miljön och mindre entreprenörer.

Läs mer hur vi är en del av revolutionen


Hesham AbdulWahab, HR Director, Saudi Arabia


Worker in factory

 

I slutet av 2016, var 11 % av de anställda kvinnor, i vår verksamhet i Saudiarabien och 1 % i fabriken. Nu har fabriken ökat till 8 % vilket vi tänker öka till 25 % senast 2020.

10.Vi tog ett stort steg för jämställdhet mellan kön

Vid vår fabrik i Jeddah i Saudiarabien, har den första gruppen med kvinnliga maskinoperatörer samt en teamledare – börjat arbeta vid en produktionslinje. Detta är viktigt för Unilever och ett steg i rätt riktning för landet.

Läs mer om fabriken i Saudi Arabien

11.Vi uppmärksammar unga entreprenörer

Sabrina Natasha Habib vann över fler än 1,300 entreprenörer i the Unilever Young Entrepreneurs Awards 2017. Den kostnadseffektiva dagisverksamheten som hon grundade anställer kenyanska kvinnor, och kan ge säker och stimulerande dagisverksamhet till en kostnad under 1 dollar per dag.

Läs mer om Kidogo


Unilever Young Entrepreneur 2017, Sabrina Natasha Habib, Co-founder, Kidogo


Children with their thumbs up

 

Jag vill ge möjligheten till varje barn att få samma start i livet som jag hade – en säker och kärleksfull miljö, där de är friska och får bra pedagogik, jag är övertygad att Kidogo gör just det.

12.Vi presenterade framstegen för Mänskliga rättigheter

Till Human Rights Day, presenterade vi våra framsteg och syftet med att integrera mänskliga rättigheter i vår operationella verksamhet globalt. Rapporten riktar särskilt in sig på de rättigheter som ofta hamnar i skuggan samt uppdaterad syn på hur vi utvecklar detta i framtiden.

Läs mer om våra framsteg

Tillbaka överst på sidan